حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

دوشنبه, ۵ آذر , ۱۴۰۳ Monday, 25 November , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1615 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد اعضا : 2 تعداد دیدگاهها : 57×
آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما/ بلیت هواپیما به‌نرخ مصوب نیست
  • دی ۱۹, ۱۴۰۲ ساعت: 12:58
  • شناسه : 10059
    در حالی بلیت پروازهای داخلی کمیاب شده است و ایرلاین‌ها در این بخش عرضه قطره‌چکانی دارند که شرکت‌های هواپیمایی اقدام به افزایش غیرقانونی قیمت بلیت کرده‌اند.
    ارسال توسط : نویسنده : عیسی وحدت جوان منبع : خبرگذاری تسنیم
    پ
    پ

    به گزارش خبرشهر،چند وقتی است که پیدا کردن بلیت پروازهای داخلی برای مردم به‌ یک عملیات تقریباً غیرممکن تبدیل شده و تداعی‌کننده ضرب‌المثل معروف «گشتم نبود، نگرد نیست» شده است، اگر هم باشد با قیمت‌های نجومی و بالاتر از نرخ‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری.

    با وجود اظهارات گاه و بیگاه مسئولان وزارت راه و شهرسازی در رابطه با ورود هواپیماهای متعدد به کشور و الحاق آنها به ناوگان هوایی،‌ اما در عمل تغییر محسوسی در عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و افزایش خدمات‌رسانی آنها به مردم صورت نگرفته است. طی ۲ سال اخیر خرید بلیت هواپیما با دشواری انجام می‌شود و بعضاً خبری از فروش بلیت با قیمت‌های مصوب نیست.

    اواخر آذرماه امسال رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام این‌که “از ابتدای دولت سیزدهم ۷۰ هواپیما و هلی‌کوپتر دست‌دوم وارد کشور شده است”، گفته بود‌: با توجه به وضعیت کشور تا قبل از ورود هواپیما به کشور آن را رسانه‌ای نمی‌کنیم.

    وی پیش‌تر (اوایل شهریور ماه امسال) نیز از افرایش تعداد هواپیماهای فعال به ۲۵۰ فروند تا پایان سال خبر داده و گفته بود: در طول ۲۰ ماه گذشته ۶۰ فروند هواپیما به کشور وارد شده که ۳۰ فروند از این هواپیماها تاکنون عملیاتی شده است.

    در این شرایط این پرسش‌ها مطرح می‌شود؛ خروجی ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی مسافری کشور چه بوده است؟ آیا باعث شده است روند همیشگی گرانفروشی برخی ایرلاین‌ها کُند شود؟ آیا دسترسی به بلیت پروازهای داخلی برای مردم تسهیل شده است؟ آیا کیفیت خدمات ارتقا یافته است؟ آیا دستورالعمل حقوق مسافران رعایت می‌شود؟

    متأسفانه پاسخ این پرسش‌ها “خیر” است، به‌عنوان نمونه سری به سایت‌های دارای مجوز فروش بلیت پروازهای داخلی می‌زنیم تا اثرگذاری ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور را از نزدیک مشاهده کنیم.

    در سایت علی‌بابا پروازی برای مسیر تهران ـ مشهد طی امروز ۱۹ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ نه به‌صورت سیستمی و نه چارتری وجود ندارد و کاربر با این پیام مواجه می‌شود: «متأسفانه هیچ پروازی مطابق فیلترهای مدنظر شما پیدا نشد.»

    برای پرواز تهران ـ کیش نیز وضعیت مشابه است، تمام پروازهای این مسیر شرکت‌های هواپیمایی کاسپین، قشم‌ایر،‌ آسمان،‌ چابهار، وارش، کیش‌ایر، ایران‌ایر، فلای پرشیا و… تکمیل شده است.

    البته برای روز پنجشنبه ۲۱ دی‌ماه می‌توان با قیمت حدود ۳میلیون‌تومانی بلیت پرواز تهران ـ کیش هواپیمایی چابهار را خریداری کرد، یعنی تقریباً ۱٫۳ میلیون تومان گران‌تر از قیمت مصوب اعلام‌شده از سوی سازمان هواپیمایی کشوری.

    بلیت پرواز تهران ـ شیراز نیز برای امروز موجود نیست، البته هواپیمایی فلای پرشیا بلیت این پرواز را برای فردا با قیمت ۲ میلیون و ۱۰ هزار تومان می‌فروشد، این قیمت حدود ۷۰۰ هزار تومان از  قیمت مصوب بالاتر است!

    هیچ بلیت پروازی برای مسیر تهران ـ اهواز نیز تا شنبه هفته آینده موجود نیست، هواپیمایی کارون بلیت این پرواز را برای یکشنبه آینده ۸۰۰ هزار تومان گران‌تر از قیمت مصوب عرضه کرده است. برای مسیر پروازی تبریز ـ کیش و تبریز ـ شیراز نیز تا اطلاع ثانوی بلیت وجود ندارد.

    همان‌گونه که مشاهده می‌شود با وجود ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی کشور طبق ادعای رئیس سازمان هواپیمایی کشور اما نه‌تنها تغییری در روند خدمات‌رسانی به مردم صورت نگرفته است که شرکت‌های هواپیمایی در حال گرانفروشی بلیت پروازهای داخلی هستند، مسئله‌ای که به‌نظر می‌رسد سازمان هواپیمایی کشوری فعلاً متوجه آن نشده است.

    سازمان هواپیمایی کشوری ,

    قیمت مسیرهای پروازی که در جدول بالا مشاهده می‌شود سیستمی و اکونومی بوده (مستندات موجود است) و سایت فروشنده برای در امان ماندن از مباحث مربوط به تبعات گرانفروشی اقدام به درج عبارت “نرخ رسمی ایرلاین” کرده است!

    شرکت‌های هواپیمایی اوایل امسال به‌صورت خودسرانه و بدون اخذ مجوزهای لازم اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند، موضوعی که در ابتدا سازمان هواپیمایی کشوری با آن مماشات کرد، اما با ورود وزیر راه و شهرسازی جلوی گرانفروشی ایرلاین‌ها با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی گرفته شد.

    در حالی حدود ۸ ماه از این ماجرا می‌گذرد که شرکت‌های هواپیمایی بی‌سروصدا قیمت بلیت پروازهای داخلی را افزایش داده‌اند، تا امروز نیز خبری از نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر این بخش و جلوگیری از افزایش غیرقانونی بلیت هواپیما نیست، البته این احتمال وجود دارد که قیمت بلیت هواپیما با چراغ سبز متولی حمل‌ونقل هوایی مسافری افزایش یافته باشد.

    محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریور ماه امسال درخصوص نظارت‌ها بر نحوه عرضه بلیت گفته بود: سازمان تعزیرات، دادستانی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان بازرسی کل کشور در قالب یک گروه از تمام شرکت‌ها و سایت‌های فروش بلیت به‌صورت روزانه نحوه عرضه و نمایش فروش بلیت را بررسی و بازرسی می‌کنند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.