حدیث هفته
* امام رضا (علیه السلام) فرمودند:"‏‏مَنْزلَةُ الْفَقیهِ فی‏‎ ‎‏هٰذَا الْوَقْتِ کَمَنْزِلَةِ الانْبِیاءِ فِی بَنی اِسْرائیلَ.‏" ... >>> منزلت وجایگاه "فقیه" در این زمانه همچون منزلت پیامبران در بنی اسرائیل است. عوائد (نراقی) ص186 ...

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024 ساعت ×
تضعیف انتخابات بازی در زمین دشمن است
  • تیر ۲۴, ۱۴۰۲ ساعت: 10:49
  • شناسه : 8803
    7
    رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان قزوین گفت: انتخابات پیش رو از حیث اهمیت ذاتی و فرامتنی بی‌نظیر است و باید بدانیم که تضعیف انتخابات بازی در زمین دشمن است.
    ارسال توسط : منبع : خبرگذاری تسنیم
    پ
    پ

    ببه گزارش خبرشهر، محمدتقی صفری امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر قزوین در شبستان مسجدالنبی با اشاره به فرارسیدن ۲۶ تیرماه سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار داشت: یکی از مهمترین راه‌ها و مسیرهایی که ما را به اهمیت یک نهاد می‌رساند، مسیر وظایف و مأموریت‌های آن نهاد است؛ بنابراین هر نهادی به اندازه وظایف و مأموریت‌هایش مهم است.

    وی مهمترین مسیر برای رسیدن به اهمیت شورای نگهبان را مأموریت‌ها و وظایف این نهاد حکومتی دانست و اضافه کرد: در ۹ اصل از قانون اساسی به طور مستقیم به شورای نگهبان پرداخته شده و عبارت شورای نگهبان ۲۰ بار در قانون اساسی تکرار شده و ۱۳ وظیفه بر عهده این نهاد قرار داده شده که شامل وظایف اصلی و فرعی این نهاد هستند.

    صفری ادامه داد: یکی از وظایف اصلی شورای نگهبان این است که نظارت کند تا در این کشور قانونی بر خلاف شرع مبین اسلام تصویب نشود و در واقع قانونی مغایر با شرع نداشته باشیم. چرا که اصل ۴ قانون اساسی تأکید می‌کند که هیچ مقرره‌، مصوبه، دستورالعمل و آیین‌نامه‌ای نباید با شرع مغایرت داشته باشد. نظارت شورای نگهبان برای اجرای این اصل قانون اساسی نظارت جدی، دقیق و مستمر است.

    وی یادآور شد: بنابراین شورای نگهبان به اندازه‌ شریعت، احکام شریعت و انطباق قوانین کشور با احکام شریعت مهم است. در انقلاب مشروطه هم مردم ما هزینه‌های زیادی دادند تا احکام دین و شریعت حاکم شود و نتیجه این انقلاب این شد که ۵ فقیه بر مصوبات مجلس شورای ملی نظارت می‌کردند و این یکی از دستاوردهای اصلی انقلاب مشروطه بود که محقق شد و البته بیشتر یکی دو سال هم دوام نیاورد.

    بیشتر مغایرت‌های تشخیصی شورای نگهبان مغایرت با اصل سوم قانون اساسی است

    رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان با بیان اینکه ۴۴ سال است که ۶ فقیه بر کلیه مصوبات این کشور نظارت می‌کنند و هیچ قانونی مغایر شرع و شریعت در این کشور اجرا نمی‌شود، گفت: حال نظارت بر اینکه قوانین چطور اجرا می‌شوند، خارج از حیطه صلاحیت شورای نگهبان است. اینکه قوانین خوب هستند یا بد، ضعیف هستند یا قوی و اینکه خوب اجرا می‌شوند یا نه، اینها خارج از حوزه صلاحیت شورای نگهبان است. آنچه که در حوزه صلاحیت شورای نگهبان قرار می‌گیرد، این است که نظارت کند تا قانونی مغایر با شریعت در این کشور نهایی نشود.

    صفری تصریح کرد: وظیفه دوم شورای نگهبان این است که نظارت کند تا قانونی مغایر با قانون اساسی تصویب نشود؛ چرا که قانون اساسی در همه نظام‌های حقوقی در دنیا قانون برتر و مادر محسوب می‌شود. اما در کشور ما قانون اساسی در کشور ما از ارزش و اهمیت مضاعفی برخوردار است؛ به خاطر اینکه این قانون میثاق ملی ماست و آرمان‌های ملت ایران در این قانون قرار داده شده است.

    وی افزود: مردم ما بعد از ۱۵ ماه مبارزه مستقیم همه اهداف، خواسته‌ها و آرمان‌های خودشان را در قانون اساسی گنجاندند و بیش از ۹۸ درصد به آن رأی دادند. در نتیجه حفظ و صیانت از این قانون هم بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده است. جالب است بدانیم بیشترین مغایرت‌هایی که شورای نگهبان در مصوبات پیدا می‌کند، مغایرت با اصل ۳ قانون اساسی است؛ اصلی که در آن حقوق ملت تعریف و گنجانده شده است.

    صفری ادامه داد: از حیث فراوانی بیشترین مغایرت‌هایی که شورای نگهبان تشخیص می‌دهد، مغایرت با اصل سوم قانون اساسی است و این بیانگر اهتمام شورای نگهبان به صیانت از حقوق مردم و ملت است.

    شورای نگهبان به اندازه حق ملت در تعیین سرنوشت مهم است

    رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان استان سومین وظیفه شورای نگهبان را نظارت بر انتخابات‌ دانست و گفت: انتخابات یعنی حق یک ملت در تعیین سرنوشت و انتخاب کارگزاران خود است و به همین خاطر شورای نگهبان وظیفه دارد از حق ملت ایران در تعیین سرنوشتشان دفاع و صیانت کند. چهارمین وظیفه اصلی شورای نگهبان تفسیر قانون اساسی است.

    صفری تصریح کرد: بنابراین شورای نگهبان مهم است، به اندازه‌ای که حق ملت در تعیین سرنوشت خود مهم است و شورای نگهبان مهم است، به اندازه‌ای که قانون اساسی یک کشور و ملت مهم است. شورای نگهبان مهم است که احکام شریعت مهم است و در نهایت شورای نگهبان مهم است، به اندازه‌ای که جمع و اجتماع این ۴ ارزش مهم است.

    وی با اشاره به مسیر دیگری که می‌تواند اهمیت شورای نگهبان را نشان دهد، اضافه کرد: این مسیر نسبت نظام سلطه و دشمنان ملت با این نهاد است. اگر بر فرض محال در مذاکرات از کشورهای نظام سلطه پرسیده شود که می‌خواهیم یکی از نهادهای یک‌کشور را با انتخاب شما حذف کنیم، مطمئن باشید یکی از آنها شورای نگهبان را انتخاب می‌کند و این اهمیت شورای نگهبان را می‌رساند.

    رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات پیش رو در پایان امسال اشاره کرد و گفت: انتخابات به دلیل کارکردهایی که در متن خودش دارد، دارای اهمیت و ارزش ذاتی و متنی است و نمی‌توان انتخابات را بدون اهمیت تصور کرد. انتخابات به دلیل اینکه گردش نخبگان و نشاط اجتماعی ایجاد می‌کند و به انسجام ملی کمک می‌کند، اهمیت مضاعفی دارد.

    صفری تصریح کرد: اما وقتی به قول مقام معظم رهبری دشمنان از ۹ ماه قبل توپ‌خانه‌های خود را به سمت انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان گرفته‌اند، این یک ارزش فراذاتی و فرامتنی برای انتخابات امسال ایجاد می‌کند. بنابراین انتخابات پیش رو از حیث اهمیت ذاتی و فرامتنی بی‌نظیر است.

    انتخابات خوب کشور و نظام را قدرتمند می‌کند

    رئیس دفتر بازرسی و نظارت شورای نگهبان استان قزوین با بیان اینکه نظام سلطه تلاش دارد با نشانه گرفتن امید مردم بر مشارکت مردم ایران در انتخابات تأثیر بگذارد، افزود: چرا که از انتخابات خوب قدرت حاصل می‌شود و در نهایت نظام و کشور را قدرتمند می‌کند. کشور و ملت برای برون‌رفت از شرایط و مشکلاتی که در آن قرار دارد، نیازمند قدرت است و یکی از مؤلفه‌های اصلی که قدرت از آن بیرون می‌آید، انتخابات خوب است.

    صفری ادامه داد: برعکس از انتخابات بد ضعف حاصل می‌کند و در نتیجه کشور و ملت ضعیف می‌شود و در نهایت ضعف بر مشکلات می‌افزاید و در چنین شرایط و دوگانگی باید بدانیم که در کجای کار ایستاده‌ایم. بصیرت یعنی اینکه بدانیم در این دوگانگی در چه زمینی بازی می‌کنیم و در چه جبهه‌ای قرار دادیم تا چگونه نقش‌آفرینی کنیم. باید بدانیم که دمیدن بر تضعیف انتخابات بازی در زمین دشمن است.

    وی تصریح کرد: ۲ کلیدواژه‌ای که می‌تواند ما را از شرایطی که در آن هستیم، سرافراز و سربلند بیرون بیاورد و سالی خوب و سرشار از سربلندی برای ما رقم زند، یکی ایمان و دیگری بصیرت است.

    با ثبت نظرات و نکت های خود با ما همراه باشید

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.